Hun a Kun

Emlékezés a K(H)unok utolsó bejövetelére (cikk 2009-ből)

Viharos gyorsasággal közeledik dicső Őseink bevonulásának 770. évfordulója. Az elmúlt 70 évben többet felejtett a Kunság hagyományaiból, mint az azt megelőző 700 évben. Ezért minden kunnak kötelessége megemlékezni ezen sorsfordító eseményről. Kik voltak Őseink, miért telepedtek meg pont itt? Ezek az első ösztönös kérdéseink. Ha választ szeretnénk rájuk adni, azokat eleinktől kell megkérdezzük.

1) Fogarasi-Czuczor: A magyar nyelv szótára 1862 BP.:
„KUN v. KÚN, (2), fn. tt. kun-t v. kún-t, tb. ~ok. Nemzet neve, melynek egy része maiglan mint tiszta magyar nép, a kis- és nagy-kunsági kerületeket lakja. Másképen: hun … annyi bizonyos, hogy a mostani magyarországi kunok között, kik már országunk alapitása után, különösebben Szent László idejében (a mai jászok), továbbá II. István és IV. Béla alatt költöztek hazánkba, tatár népségek is fordultak elé…S habár a Kuma folyam melletti fő lakhelyökről – de ahol a Kuma balpartján Madsar-nak nevezett nagy város romjai még a legújabb korban is fennállottak – némely idegeneknél és latin nyelven itthon is kumánoknak (cumani) neveztettek: mégis saját nyelvökön más mint ‘kun’, (azaz ‘hun’) nevök, egészben véve, soha sem vala.”

2) GYÁRFÁS ISTVÁN: A JÁSZ-KUNOK TÖRTÉNETE, 1870 Kecskemét:
A kún név igen régi, előjön már a régi egyiptomi ékiratokban: chon mint isten neve, pe-chun, chún-abd, unnophris, unnas, görögül onnos, hun senep, hun, unatur stb. mely nevek hihetően az Egyiptomban Hyksos név alatt uralkodott húnscythák maradványai.”
Ugyanott:
„Egyébiránt a kúnok scytha eredetére nézve elég hivatkozni Priscus Rhetorra, ki Etele udvarában mint követ járván, Etele kúnjait scytha néven említi, – elég figyelni azon ma is élő nemzeti büszke önérzetre, melylyel a magyar, a kún, a székely, ősi hagyományai alapján, magát a legrégibb századok óta a scytha nemzetből származtatja; ehhez járul a régi scytha szokások, fegyver, öltözet, életmód, vallás és más intézményeiknek a későbbi húnokéival egyezése; de végre a régi scytha nyelvből szétszórva fenmaradt egyes szavak is a hún-magyar nyelvnek most is élő szavaival figyelmet érdemlő hasonlatosságot tűntetnek fel.”
Ugyanott:
„A kun törzsek: Avarok (Várkony, Várkun), Palóczok (oroszul Polovec=Kun), Besenyők , Jászok (középkori okleveleken Philistei=Filiszteus néven említettek)”
Ugyanott:
„A népnévvel kapcsolatban magától érthetődően adódik az áthallás HUN=KUN. „
Ugyanott:
„Mirhond persa iró tanúsága szerint, a fehér k(h)unok laktak déli napkeleten Chorosmia tartományában Persia északkeleti határán (mely most Chiva, fővárosa Urgentz); s négy nemzetségből állottak: 1-ör Abar, Avar, görögöknél Var, Tibar, Owar; chinaiaknál: Gaugin, Geugin. 2-or Kazar, Kozar, Kozr, Gyssr. 3-or Glúz, Uz, Ós, As. 4-er Petseneg, Pacinacita. A kazarok egy része Kr. u. 200-al a persáktól kiűzetve, Armenián keresztül Iberiában telepedett le, s a caspi tengerig terjedvén, ez róluk Kazar tengernek neveztetett.”

3) Magyar Adorján: Ősműveltség 1911 (kiadva 1995): „Kunok azaz a hunok…

Fenti idézetekből is kiviláglik, hogy elődeink még tudták, hogy ők a Hunok maradékai akár csak a Székelyek és a Palócok, Jászok, Besenyők. A különbség csak az, hogy különböző időben érkeztek a Kárpát-medencébe.
Legelébb a Jászok ők Pannonia megalapítói. Érkezésük az egyiptomi kiűzetés idejére tehető (K. e. XV. sz.) Névadás a Pan Ionia=közgyűléses Jászok alapján történt, ellentétben a Jazigokkal, akik a Duna-Tisza közét lakták és fejedelemségi ill. királyi berendezkedésben éltek. Őket Róma soha nem tudta behódoltatni.
Másodjára érkeztek a Székelyek, akiknek gyökerei a Hunok 380. évi bevonulásához köthetőek.
Majd a köztes időkre tehetőek a Palócok és Besenyők érkezése. A XII. században ismét a Jászok a már korábban is bírt területeikre. Utoljára, a XIII. századra, a Kunok bevonulása.

Az 1239-es bevonulás kapcsán 2 dolgot szeretnék kiemelni:
a) A kun törzseknek csak egy része (40.000 harcos és családjaik összesen kb. 200-250.000 fő) vonult be Magyarországra, jelentős részük maradt a Fekete Tenger északi síkságán, kik behódoltak a testvér tatár népnek és azzal elvegyülve évszázadokig még harcoltak az orosz hódítás ellen. Majd annak hadigépezetében részt véve Kozár=Kazár=Kazah folytatták lovas-harcos életmódjukat. Más részüket az oroszok, szovjetek kitelepítették Szibériába, vagy halálra éheztették, de a mai Ukrajna területén, azért még mindig megtalálhatóak.

b) A bevonuló kun törzsek az ország egyik legjobb fekvésű területeit kapták meg, a Kis- és Nagykunságot. Utóbbi az ország akkori, a Kiskunság pedig a jelenlegi, közepe. Hivatalos magyarázkodás szerint, azért ezeket a területeket kaptuk, mert ez mocsaras, ezért lakatlan volt. Ezt azonban könnyű megcáfolni régészeti (környékbeli IX. sz.-i ásatások) és írott adatokkal is.  A Kunság valóban vizes terület volt a 19. század közepéig, de ez az ország jelentős részére jellemző volt. E tény azonban nem zavarta a népességet, sőt azt könnyen előnyükre is fordították. Ezt fokgazdálkodásnak hívták. Pl. krónikások szerint Atilla korában 40.000 halász élt csak Szeged környékén! A foglalkozásnevek jól mutatják, mely gazdagság ömlött a vizekből az ügyes nép felé: pákász, rákász, halász, darvász, stb. lsd. még Szűcs Sándor: Régi magyar vízivilág  (1977) könyvét.
Mi úgy látjuk, hogy ezen központi fekvésű területet a törzseknek szánt fontos szerepért és tiszteletért cserébe kapták meg.
Talán az sem véletlen, hogy épp a jászok mellé kerültünk. Fenti fejtegetések alapján belátható, hogy a Jász-Kunok egymás mellett való említése napjainkig nem a véletlen műve, hanem több ezeréves hagyomány megtartása.

Felmenőink gazdag örökséget és műveltséget hagytak ránk, melyet a 21. század elejére sikerült szinte teljesen elhomályosítani. Nem véletlen a kun ember büszkesége, nyakassága, mely ősei nagy tetteinek tiszteletére és 1867-ig saját közösségének önállóságára volt alapozva. Mára megmaradt a konokság, de az kiüresedve inkább egymás ellen mutatkozik, mintsem közös nagytettek véghezvitelére ösztönözendő. Minden generációnak megvan a feladata, nekünk is. Ne hagyjuk veszni múltunkat, őseinket! Tegyünk ma olyan dolgokat, melyekre Ők is büszkék lennének!

Kunhegyes, 2009. Böjtmás hava II. hetében
Tiszta Kunok Baráti köre:
Pál Imre Csege

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Fuss felirat a vádlin

Az egyetemes magyar nyelv

Pál-Pala-Palátó (Etruszk-Magyar nyelvrokonság)