Néhány gondolat a kínai közlekedésről



I.                    rész

Először is szeretném megemlíteni, hogy az európai jogosítvány nem érvényes Kínában. Ha valaki vezetni szeretne, akkor meg kell szereznie az itteni jogosítványt, ennek díja hozzávetőleg 1000 euró körüli összeg. A honosítási vizsga, amennyire hallottam egy 1400 kérdésből válogatott teszt, nincs gyakorlati része, külföldiek számára kvázi egy pénzbefizetés.
A közlekedési táblák hasonló felépítésűek, mint Európában, de a szokások nagyban különböznek az európaiaktól. Tapasztalataimat, mint utas szereztem Shenyang városában, Így ebből a szemszögből tudom a kedves olvasót tudósítani.
A motoros közlekedés csak 150 ccm-ig engedélyezett, inkább kis elektromos cuccokkal szaladgálnak, de nem ritka, hogy rátévednek a gyalogos sávra is, ekkor egy elég hangos dudálás jelzi, vigyázz jövök…
A gyalogos vastagon le van sz@rva, a zebrán, zöld lámpa esetén is jobb, ha erősen forgatod a fejed, melyik bekanyarodó autó akar 1m-ről rád dudálni. Volt párszor, hogy ugranom kellett. Ettől függetlenül vagy lehet épp ezért, szinte bárhol megjelenhetnek gyalogosok, nem mindenki gyalogol el a zebráig. Forgalom esetén ilyenkor türelmesen várnak valahol az út közepén állva, kisebb csoportokba rendeződve, mint a tengeri halak.

II. rész

Itt nem az egyenes vonalban közlekedőknek van elsőbbsége, hanem annak, akinek nagyobb az autója vagy pofátlanabb. 4-6-8 (2x4) sávos úton, ha bedugul az forgalom és még van hely szemben, simán áthajt a busz sofőr a duplazáróvonalon és előzésbe kezd. Ilyenkor a szembejövők bőszen nyomkodják a fénykürtöt, mivel itt ez jelenti azt, hogy mit csinálsz te jószág?!
Itt mások az autósok jelzései is. A dudálás teljesen természetes velejárója a közlekedésnek, nem jelenti azt, amit nálunk. Jelentése: vigyázz jövök, nincs benne semmi negatív. Ezért képesek éjjel-nappal, 100 méterről és 50 cm-ről is dudálni. A város csúcs forgalomban nem is a motoroktól hangos, erre mondom én „ne tülkölj már!”
Tömegközlekedés nincs túl erősen kiépítve, ez egy 5 milliós város 2 metró vonallal. Nincs villamos és troli, csak diesel buszok. Megjegyzem ezek itt a leggyorsabbak, mivel a méretükből adódó erőfölényüket jól ki tudják használni. A sofőr jobb esetben kicsapja ez indexet vagy csak dudál egy kedveset és már mehetsz is át a másik sávba, ha van hely, ha nincs, jobb, ha fékezel.
Meglepő, de a vezetési stílusuk ellenére aránylag kevés balesetet láttam. Ez abból adódhat, hogy elég türelmes a kultúrájuk és veszély esetén mindegyik fél lassítani szokott, mintha nem ismernék a KRESZ-t biztosan. Másik opció a taxi, sok van belőlük és nem túl drágák, igaz 400ft körül indul a beszállási díj, de ez leutazható, nem úgy, mint Budapesten. A tarifa is jóval szerényebb, az autók színvonala viszont ingadozó.
Lassan járj tovább érsz…vagy élsz. Na ez itt nagyon működik. Reggeli csúcsban szépen araszolgatnak bele a mélybíbor pirosba, mintha nem is létezne lámpa. Kérdeztem az egyik kollégát, hogy lehet ez? Magyarországon kemény bírságokat szabnak ki, így senki nem játszik a pénztárcájával. Azt mondta, elvileg itt is van ilyen, de hogy olyan sok a szabálytalanság és kevés a rendőr, hogy nem igazán törődnek ezzel. Véleményem szerint valóban rengeteg a szabálytalanság, de itt jóval több rendőrt láttam, mint otthon. Minden nagyobb kereszteződésben áll egy. A nagyobb pedig 6-8-10 sávos (2x5) utat jelent. Az is igaz, hogy ezek olyan „isten barmai” típusú emberek, alig láttam bírságolást és határozott fellépést.
Az áfa itt 9 %, igen, nem gépeltem el, kilenc. Ha így nézzük érthető, miért fejlődik Ázsia és miért nem Európa. A világelit ma határozottan Európa és keresztény ellenes. Az európai vezetők alkalmatlanságát mutatja, hogy nem ismerték fel az elmúlt 20 évben, hogy Európa jövője nem az amerikai segg nyaláson múlik, hanem az orosz szövetségen. (Valószínűleg Amerikából kapták a munkaköri leírásukat.) Az Oroszoknak van nyersanyaguk és legalább keresztények. Europának megvan az alapja, hogy újra világhatalom lehessen, ha összefog velük. Földrajzilag is sokkal egyszerűbb, legyünk őszinték az Orosz, minden nyersesége ellenére sokkal barátságosabb és nagylelkűbb, mint az amerikai „Disznó fejű nagyúr”.
Ezt észre vették már mások is, ezért az erősödő Európáról gyorsan le akarják választani a briteket, párhuzamosan az oroszokat igyekeznek elszigetelni. Ha még ez sem lenne elég, megindították a tömeges migrációt. Ezek a hatások abszolút negatívan hatnak europára, de ez is a cél. A nép csak bámul, nem ért semmit az előadásból.
Orbán próbál ennek ellenállni, bár ő is soros pénzen tanult, de most a másik oldalra ültették át. Továbbra sem kedvelem, nem gondolom, hogy valóban megváltozott volna, de a színházi darab rendezője, ezt a szerepet osztotta most rá. Nem kell megijedni, Magyarország meglesz CEU és álcivilek nélkül is, de nem ez a szabadság. A 27% Áfa az marad és ez a lényeg. „A kutya ugat a karaván halad”
Másik érdekes dolog az úttakarítás kérdése, nagyrészt közmunkások végzik múlt századi technologiával, ágseprűvel és narancssárga kordéllyal. Ritka, de előfordul, hogy úttisztító autót használnak, azonban ezeket csak kiemelt részeken láttam. A megbízható biorobotok elözönlik reggel az utat és ha olyan kedvük van, a kordélyt a 6 sávos út közepén hagyják, ezzel ösztönözve a reggeli vezetőket némi vezetéstechnikai gyakorlatra.
Egy európai számára nem érthető meg ez a kultúra, hacsak nem tölt el itt évtizedeket. A gond és egyben a kihívás is, hogy keress és találj kapcsolódási pontokat. A vallás és hitvilág és az életmód területén sem egyszerű. Hogy tudsz bármit is elmondani annak, aki nem késsel villával eszik és nem azt, amit te? Itt fel sem merül a vasárnapi zárva tartás gondolata, mivel Isten itt nem 6 nap alatt teremtette a világot. Toleráns emberek ezek, de ettől függetlenül nem nagyon kedvelik az európaiakat. Nem értenek minket és az elmúlt 2-300 évben gyakran háborúzott ezen civilizáció képviselőivel.
Összességében Kína megismerése engem arra emlékeztetett, hogy hogyan tudnám megérteni a Nő-t, amikor annyira más?!
Tanúság, sok figyelemmel és kitartással és azzal a tudattal, hogy a lehetetlenre vállalkozol, mégis érdemes neki kezdeni ;)

 

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Fuss felirat a vádlin

Az egyetemes magyar nyelv

Pál-Pala-Palátó (Etruszk-Magyar nyelvrokonság)