Néhány gondolat a kínai közlekedésről
I.
rész
Először
is szeretném megemlíteni, hogy az európai jogosítvány nem érvényes Kínában. Ha
valaki vezetni szeretne, akkor meg kell szereznie az itteni jogosítványt, ennek díja hozzávetőleg 1000 euró körüli összeg. A honosítási vizsga, amennyire
hallottam egy 1400 kérdésből válogatott teszt, nincs gyakorlati része,
külföldiek számára kvázi egy pénzbefizetés.
A
közlekedési táblák hasonló felépítésűek, mint Európában, de a szokások nagyban
különböznek az európaiaktól. Tapasztalataimat, mint utas szereztem Shenyang
városában, Így ebből a szemszögből tudom a kedves olvasót tudósítani.
A
motoros közlekedés csak 150 ccm-ig engedélyezett, inkább kis elektromos
cuccokkal szaladgálnak, de nem ritka, hogy rátévednek a gyalogos sávra is,
ekkor egy elég hangos dudálás jelzi, vigyázz jövök…
A
gyalogos vastagon le van sz@rva, a zebrán, zöld lámpa esetén is jobb, ha erősen
forgatod a fejed, melyik bekanyarodó autó akar 1m-ről rád dudálni. Volt
párszor, hogy ugranom kellett. Ettől függetlenül vagy lehet épp ezért, szinte
bárhol megjelenhetnek gyalogosok, nem mindenki gyalogol el a zebráig. Forgalom
esetén ilyenkor türelmesen várnak valahol az út közepén állva, kisebb
csoportokba rendeződve, mint a tengeri halak.
II. rész
Itt
nem az egyenes vonalban közlekedőknek van elsőbbsége, hanem annak, akinek
nagyobb az autója vagy pofátlanabb. 4-6-8 (2x4) sávos úton, ha bedugul az
forgalom és még van hely szemben, simán áthajt a busz sofőr a duplazáróvonalon
és előzésbe kezd. Ilyenkor a szembejövők bőszen nyomkodják a fénykürtöt, mivel
itt ez jelenti azt, hogy mit csinálsz te jószág?!
Itt
mások az autósok jelzései is. A dudálás teljesen természetes velejárója a
közlekedésnek, nem jelenti azt, amit nálunk. Jelentése: vigyázz jövök, nincs
benne semmi negatív. Ezért képesek éjjel-nappal, 100 méterről és 50 cm-ről is
dudálni. A város csúcs forgalomban nem is a motoroktól hangos, erre mondom én
„ne tülkölj már!”
Tömegközlekedés
nincs túl erősen kiépítve, ez egy 5 milliós város 2 metró vonallal. Nincs
villamos és troli, csak diesel buszok. Megjegyzem ezek itt a leggyorsabbak,
mivel a méretükből adódó erőfölényüket jól ki tudják használni. A sofőr jobb
esetben kicsapja ez indexet vagy csak dudál egy kedveset és már mehetsz is át a
másik sávba, ha van hely, ha nincs, jobb, ha fékezel.
Meglepő,
de a vezetési stílusuk ellenére aránylag kevés balesetet láttam. Ez abból
adódhat, hogy elég türelmes a kultúrájuk és veszély esetén mindegyik fél
lassítani szokott, mintha nem ismernék a KRESZ-t biztosan. Másik opció a taxi,
sok van belőlük és nem túl drágák, igaz 400ft körül indul a beszállási díj, de
ez leutazható, nem úgy, mint Budapesten. A tarifa is jóval szerényebb, az autók
színvonala viszont ingadozó.
Lassan
járj tovább érsz…vagy élsz. Na ez itt nagyon működik. Reggeli csúcsban szépen
araszolgatnak bele a mélybíbor pirosba, mintha nem is létezne lámpa. Kérdeztem
az egyik kollégát, hogy lehet ez? Magyarországon kemény bírságokat szabnak ki,
így senki nem játszik a pénztárcájával. Azt mondta, elvileg itt is van ilyen,
de hogy olyan sok a szabálytalanság és kevés a rendőr, hogy nem igazán törődnek
ezzel. Véleményem szerint valóban rengeteg a szabálytalanság, de itt jóval több
rendőrt láttam, mint otthon. Minden nagyobb kereszteződésben áll egy. A nagyobb
pedig 6-8-10 sávos (2x5) utat jelent. Az is igaz, hogy ezek olyan „isten
barmai” típusú emberek, alig láttam bírságolást és határozott fellépést.
Az
áfa itt 9 %, igen, nem gépeltem el, kilenc. Ha így nézzük érthető, miért
fejlődik Ázsia és miért nem Európa. A világelit ma határozottan Európa és
keresztény ellenes. Az európai vezetők alkalmatlanságát mutatja, hogy nem
ismerték fel az elmúlt 20 évben, hogy Európa jövője nem az amerikai segg nyaláson
múlik, hanem az orosz szövetségen. (Valószínűleg Amerikából kapták a munkaköri
leírásukat.) Az Oroszoknak van nyersanyaguk és legalább keresztények. Europának
megvan az alapja, hogy újra világhatalom lehessen, ha összefog velük.
Földrajzilag is sokkal egyszerűbb, legyünk őszinték az Orosz, minden nyersesége
ellenére sokkal barátságosabb és nagylelkűbb, mint az amerikai „Disznó fejű
nagyúr”.
Ezt
észre vették már mások is, ezért az erősödő Európáról gyorsan le akarják
választani a briteket, párhuzamosan az oroszokat igyekeznek elszigetelni. Ha
még ez sem lenne elég, megindították a tömeges migrációt. Ezek a hatások
abszolút negatívan hatnak europára, de ez is a cél. A nép csak bámul, nem ért
semmit az előadásból.
Orbán
próbál ennek ellenállni, bár ő is soros pénzen tanult, de most a másik oldalra
ültették át. Továbbra sem kedvelem, nem gondolom, hogy valóban megváltozott
volna, de a színházi darab rendezője, ezt a szerepet osztotta most rá. Nem kell
megijedni, Magyarország meglesz CEU és álcivilek nélkül is, de nem ez a
szabadság. A 27% Áfa az marad és ez a lényeg. „A kutya ugat a karaván halad”
Másik
érdekes dolog az úttakarítás kérdése, nagyrészt közmunkások végzik múlt századi
technologiával, ágseprűvel és narancssárga kordéllyal. Ritka, de előfordul,
hogy úttisztító autót használnak, azonban ezeket csak kiemelt részeken láttam.
A megbízható biorobotok elözönlik reggel az utat és ha olyan kedvük van, a
kordélyt a 6 sávos út közepén hagyják, ezzel ösztönözve a reggeli vezetőket
némi vezetéstechnikai gyakorlatra.
Egy
európai számára nem érthető meg ez a kultúra, hacsak nem tölt el itt
évtizedeket. A gond és egyben a kihívás is, hogy keress és találj kapcsolódási
pontokat. A vallás és hitvilág és az életmód területén sem egyszerű. Hogy tudsz
bármit is elmondani annak, aki nem késsel villával eszik és nem azt, amit te?
Itt fel sem merül a vasárnapi zárva tartás gondolata, mivel Isten itt nem 6 nap
alatt teremtette a világot. Toleráns emberek ezek, de ettől függetlenül nem
nagyon kedvelik az európaiakat. Nem értenek minket és az elmúlt 2-300 évben
gyakran háborúzott ezen civilizáció képviselőivel.
Összességében
Kína megismerése engem arra emlékeztetett, hogy hogyan tudnám megérteni a Nő-t,
amikor annyira más?!
Tanúság,
sok figyelemmel és kitartással és azzal a tudattal, hogy a lehetetlenre
vállalkozol, mégis érdemes neki kezdeni ;)