Marad a 60 Km-es tábla
Marad a 60-as tábla
Szeretném
megosztani az alábbi közérdekű levelezést a környék lakóival.
Tisztelt
Közútkezelő KHT.!
A tegnapi nap az Önök 3 gépjárműve
útjavítás jellegű munkálatokat végzett Kunhegyes Tiszaszentimrei úton,
Tomajmonostora felé. A javítás a mellékelt fotók tanúsága szerint nem érte el
az elvárható minimális színvonalat sem.
Kérem, vizsgálják ki, miért állt az úthenger
az 1. számú gépjárművük platóján ahelyett, hogy az úttestet egyengetette volna?
Kérem, adjanak információt arról, hogy a mai napon végzett kunhegyesi
munkálatokért mennyi költséget számoltak fel!
Tisztelettel:
Kunhegyesi
állampolgár
2009.10.20
Tisztelt
Pál Imre !
Társaságunkhoz érkezett bejelentése alapján a
2009. október 19-én, a 3217 jelű Kunhegyes-Tiszaszőlős összekötő úton végzett
kátyúzási munkákat a helyszínen megvizsgáltuk. Aznap a területileg illetékes
üzemmérnökségünk az út 0+000 és 5+000 km szelvénye között hideg aszfalttal,
körülbelül 400-500 darab kátyú betömését végezte el. A helyszíni szemlén megállapítottuk,
hogy a kátyúzott felület 99%-a betömörítésre került. Egy olyan kátyút
találtunk, mely ténylegesen nem került tömörítésre, illetve 2-3 olyan kisebb
kátyút, melyről esetlegesen feltételezhető, hogy nem lett betömörítve. Ezek
alapján az üzemmérnökség által aznap végzett kátyúzási munkák 99%-át az
elvárható színvonalon végezte el. Természetesen nem vitatjuk a tömörítés
hiányát a levelében szereplő és a helyszíni szemle alkalmával is megállapított
helyen. Az ilyen esetlegesen felmerülő hibákat az üzemmérnökségi művezető által
végzett utóellenőrzések során minden esetben feltárjuk, majd ki is javítjuk. A
kátyúzó brigád tagjait egyúttal figyelmeztetésben részesítettük.
Köszönjük,
hogy bejelentésével segítette munkánkat!
Üdvözlettel:
Pécsi N.
kommunikációs menedzser
Magyar Közút Nonprofit Zrt.
Kommunikációs osztály
Budapest, 2009.10.27
Weboldal: www.kozut.hu
Tisztelt
Pécsi Úr!
Köszönöm válaszukat és intézkedésüket az itt
élő lakosok nevében is. Nem vagyok útépítési szakember, ezért nem tudom, mit
tekintenek Önök kátyúnak, az viszont elszomorít, hogy 5 km-en 500db kátyú
keletkezett 2009 tavasza óta, azaz 10 méterenként átlag 1 kátyú!!! A
hidegaszfaltozási technológiáról is csak annyit tudok, hogy tartóssága 1-2
hónapra korlátozódik. Mint autóvezető, azt tudom mondani, hogy ahol 40 ill. 60 km –es sebességkorlátozó
tábla van kirakva, mint jelen esetben is, ott az út igen rossz minőségű. Ez a
szakasz az Önök rendszeres kátyúzásai ellenére, vagy talán annak következtében,
megkapta a 60-as táblát.
Sajnos a kérdésemre nem kaptam választ, azaz
nem tudtam meg azt, hogy a nevezett kátyúzási tevékenység az adófizetőknek mibe
került? Nálunk fejlettebb úthálózattal rendelkező országokban, mint pl.
Németország, ritka a kátyúzás, mert ott a megelőzésre fordítanak pénzt. A
repedéseket rendszeresen szurokszerű anyaggal töltik ki, hogy a fagy ne tudja
az utat megbontani. Ez, állításuk szerint, lényegesen olcsóbb és tartósabb
eredményt mutat, a hidegaszfaltozással szemben. Kérem, tájékoztasson arról,
hogy milyen arányban fordítják az adófizetők pénzét Önöknél megelőzésre!
Munkájukhoz
sok szerencsét és kitartást kívánok!
Tisztelettel:
2009.11.28
Ui: Előző levelemet nem azzal a szándékkal
írtam, hogy embereket figyelmeztessenek, hanem, hogy belső ellenőrzési
folyamatukat újra tudják gondolni. Válaszát szeretném a helyi újságban is
közzétenni.
Tisztelt Pál Imre !
Sajnos az Ön által jelzett útszakaszon a
burkolat jellemzően repedezett, elöregedett, teherbírása gyenge, ezért a
lokális javításokat követően folyamatosan újabb és újabb hibák keletkeznek a
rossz burkolaton. Az útszakasz állapotának hosszú időre szóló javítását csak
átfogó, teljes felújítással lehetne megvalósítani, melyre jelenleg sajnos nincs
forrásunk.
Ugyanakkor a megfelelő hőmérsékleten és
technológiával történő javítások akár évekig is megoldást jelenthetnek. A
mellékutakon keletkezett kátyúkat folyamatosan javítjuk, de sok helyen a
kapacitások végessége miatt táblákkal hívjuk fel a figyelmet egy-egy nagyobb
kátyúra, vagy rosszabb útszakaszra addig, amíg a javítást el tudjuk végezni. A
munkánkat alapvetően meghatározó Országos Közutak Kezelői Szabályzata is azt
írja elő, hogy az észlelt, de az ütemezés miatt csak később kijavított kátyúkat
táblával jelöljük. Amennyiben a meghatározott és kihelyezett
sebességkorlátozásnak megfelelő a közlekedő gépjárművek sebessége, abban az
esetben az adott útszakaszon a balesetveszély minimálisra csökkenthető.
A mellékutakon végzett hidegaszfaltos
kátyúzás tartóssága (a téli időszakon kívül) nem 1-2 hónapra korlátozódik. Ezek
a kátyúzott felületek évekig funkcionálnak. Az újabb kátyúk döntően nem a már
kátyúzott helyeken jelennek meg, hanem a további leromlott felületeken. Az 5 kilométer hosszú
útszakaszon legutóbb elvégzett kátyúzási munkálatok 475 ezer forintba kerültek.
A repedések kiöntése – mint karbantartási
technológia - lokálisan alkalmazható (és sok helyen alkalmazzuk is) állagmegóvó
jelleggel, azonban a 3217 jelű összekötő úton a repedezettség olyan mértékű,
hogy az munkaigényességénél fogva nem gazdaságos.
Társaságunk útellenőrei az Országos Közutak
Kezelési Szabályzatának (OKKSZ) előírásai szerint folyamatosan ellenőrzik a 30
ezer kilométeres országos közúthálózatot. Az ellenőrzéseket az utak
szolgáltatási osztályba sorolásának és a forgalom nagyságának
figyelembevételével az OKKSZ-ben meghatározott gyakorisággal végezzük. A kátyúk
megszüntetését a téli időszakban is – amikor az időjárás engedi – előzetes
ütemterv alapján - szintén az OKKSZ szerint - folyamatosan végezzük. A
balesetveszélyes kátyúkat az észlelésük után a lehető leghamarabb kijavítjuk.
A nyugat-európai és a magyar úthálózatot nem
szerencsés összehasonlítani, az országok között ugyanis nagy különbség van földrajzilag,
a forgalom nagysága is eltérő, illetve az egyes országok más-más anyagi
lehetőséggel rendelkeznek, valamint más az utak állapota, teherbírása,
pályaszerkezete, a pályaszerkezet vastagsága, altalaja és sok más egyéb fizikai
tulajdonsága.
Megkeresését és közreműködését előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
Pécsi N.
kommunikációs menedzser
2009.11.02
Tisztelt Olvasó! Zárszóként mit
is mondhatnék…Nem meglepő, ha egy politikai korrupcióval vastagon átszőtt
országban egy állami cég, akit magát
ellenőrzi, nem hozza az európai színvonalat. A magyar demokráciából egy
dolog hiányzik, a résztvevők. Ma Magyarországon az összes bejegyzett pártnak
kb. 120.000 tagja van. Ez a szám 1947-ben több mint 2.500.000 volt. Ezzel nem
pártba lépésre szeretném honfitársaimat bíztatni, mivel azok már rég
leszerepeltek az elmúlt 20 éves tevékenységük alapján, hanem arra, hogy helyi közösségek kialakításában és
működtetésében minden felnőtt részt vállaljon! Ha nem szánunk időt és
energiát arra, hogy helyi dolgokat közös összefogással megoldjunk, akkor
könnyen olyanokká válhatunk, mint a Hülyék
paradicsoma c. film átlagszereplői, akik csak ülnek a TV előtt és az
ablakon már nem látnak ki a sok szeméttől, ami az utcákon hömpölyög.
Tiszta Kunok BK.
Pál Imre
2009. november 11.